X11/X14

X11 och X14 består bägge av 2 vagnsdelar. Varje vagnsdel på X11 har 4 dörrpar och X14 har 4 dörrar per vagnsdel. X11 och X14 utnyttjar ett blandbromssystem som kombinerar elbroms och mekanisk broms.

Beskrivning

X11:orna trafikeras främst i Krösatågssamarbetet samt hos Norrtågs trafikeringssystem. X14 trafikeras på sträckan Ludvika-Västerås.
X11:orna är ombyggda med en helt ny interiör samt exteriör färgsättning. De har bl.a. fått videoövervakningssystem, passagerarinformationssystem, energimätare, 220 V uttag vid de flesta sittplatserna, ny energisnål interiör belysning, nytt WC-utrymme anpassat för rörelsehindrade, nya stolar i passagerarutrymmena (2+2-sittning), nya förarstolar, införande av tågvärdskupé, nya väggbeklädnader, solskyddsgardiner i salongerna, nytt cykelställ, bagageställ samt mobilrepeater installerade.
Fordonen har målats om exteriört enligt önskemål från respektive hyrestagares/trafikeringsområdes färgsättning.

Antal

X11 25 st, 
X14 5 st 

Levereras

1982-1985

Längd

49,9 m

Maxhastighet

X11 140 Km/h
X14 160 Km/h

Passagerarkapacitet

X11 139 sittande
X14 131 sittande

Leverantör

Asea

Mer om X11/X14

Här kan du läsa mer och ladda ner
relaterade dokument till denna tågtyp.