Första nya Krösatåget rullar in i Sverige

Efter en lång resa genom Europa har det första av 28 nya Krösatåg anlänt till Sverige. Det betyder att det går att få en glimt av det helt nya tåget på svenska spår. Nu ska tågtillverkaren CAF provköra tåget i minst 20 000 kilometer innan det kan köra i linjetrafik år 2026.

Det första nya Krösatåget började sin resa i Beasain i Spanien, där det tillverkas, genom Europa och sedan med färja från Tyskland till Trelleborg – och därifrån vidare till Nässjö. Det var Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg som gav Transitio uppdraget att upphandla de nya tågen som ska ersätta och utöka Krösatågens befintliga fordonsflotta.
Innan tåget får köra i linjetrafik ska CAF genomföra omfattande tester för att säkerställa att allt fungerar som det ska. 

– Den som vill få en glimt av det nya Krösatåget kommer att kunna få det när det provkörs i Sverige. CAF provkör tågen i minst 20 000 kilometer runtom i landet, inklusive i de småländska skogarna, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio. Först efter provkörning och testperiod är tåget leveransklart. Om allt går enligt plan ska det vara i linjetrafik år 2026. 

Fakta om de nya Krösatågen

Tågen bygger på modern teknik, har wifi, skärmar för trafikinformation i realtid, är tillgänglighetsanpassade bland annat med låggolv och har flexibla ytor för cyklar och barnvagnar. 

  • Antal tåg: 28 nya Krösatåg, 20 eltåg och 8 tåg som drivs med el och biodiesel.
  • Ägare: Beställda av Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg via Transitio. Transitio är ett företag som upphandlar, finansierar, förvaltar och hyr ut spårfordon. 20 regioner i Sverige äger Transitio tillsammans.
  • Tillverkare: CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles)
  • Modell: CAF Civity
  • Tågens längd: 68,2 meter (hybrid el biodiesel) och 76,3 meter (elektriska)
  • Kapacitet: 140–193 sittplatser per tåg
  • Högsta hastighet: 140 km/h (hybrid el biodiesel) och 200 km/h (elektriska)
  • Trafikinformation med realtidsuppdateringar i tågvagnarna
  • Tillgänglighet: Låggolv, flexibla ytor för cyklar och barnvagnar, modern IT-utrustning och wifi 
  • Hållbarhet: 94 procent av tågens material kan återvinnas eller återbrukas
  • Planerad trafikstart: 2026
  • Ordervärde: 3 miljarder
  • Beräknad livslängd: minst 30 år